Selasa, 27 Oktober 2009

KEDUDUKAN KANIBONGAN DALAM DUN DAN DAERAH PENTADBIRAN ADALAH LAIN DARI YANG LAIN

Daratan Kanibongan yang merangkumi beberapa buah Kampung merupakan sebahagian daripada DUN Pilihanraya bagi N1 Banggi walaupun ia dipisahkan oleh laut china selatan dengan pulau Banggi. Dari segi pentadbiran, Kawasan Daratan Kanibongan termasuk dalam pentadbiran Daerah pitas sejak pitas diberi status sebagai sebuah daerah. Keadaan inilah yang membuatkan kedudukan Kanibongan ini menjadi pelik tapi benar.Saya rasa keadaan dan situasi seperti ini tidak terjadi di tempat-tempat lain di negara ini.
Keadaan ini boleh diibaratkan tidak ubah seperti "Tumbuhan yang Menumpang" dalam konteks ini, Daratan Kanibongan seolah-olah tidak ada ketetapan dan ranai berpendapat bahawa Kawasan Daratan Kanibongan ini semacam di anaktirikan. Ini pernah disuarakan oleh YB.N1 Banggi semasa ada rombongan pemimpin yang menemui beliau di Kudat pada bulan September yang lalu.
Jadi apakah tindakan yang perlu supaya senario ini tidak berterusan? Desakan dan rayuan supaya pemberian Status Daerah Kecil perlu di wujudkan. Kenapa pula Paitan sudah diberi status itu sedangkan dari segi jumlah populasi dan keadaan geografinya lebih kurang sama.Ini perlu diberi perhatian yang serius oleh Kerajaan Negeri Sabah sekarang ini. Masyarakat di sini tidak mahu anak cucu tercicir dalam arus pembangunan global.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Featured