Selasa, 19 Januari 2010

JALAN RAYA KANIBONGAN - PITAS TIDAK DAPAT DILALUI KENDERAAN KERANA BANJIR


Jalan raya utama yang menghubungkan antara Kanibongan dengan Pitas tidak dapat dilalui oleh semua jenis kenderaan kerana ditenggelami banjir sedalam hampir 2 meter. Ramai pengguna jalan ini terkandas selama 3 hari di kawasan yang ditenggelami banjir iaitu di Kampung Kabatasan,Pitas. Bencana Alam yang berlaku ini menyebabkan segala urusan tergendala.

Setiap musim hujan yang berlaku pada antara penghujung Bulan November hinggna bulan Januari, kawasan jalanraya ini pasti akan ditenggelami air dan menyebabkan ribuan pengguna jalanraya bukan sahaja dari Kanibongan malah para pengguna dari kawasan Sandakan,Lahad Datu,Tawau turut merasa kesulitan untuk menggunakan jalan ini.

Jika keadaan jalanraya ini tidak dibaiki maksudnya ditembus supaya ia menjadi tinggi selagi itulah keadaan ini berulang seperti satu rutin kebiasaan. Difahamkan bahawa, Kerajaan telah meluluskan peruntukan bagi kerja-kerja penimbusan kawasan jalan ini yang jauhnya lebih kurang 5 ratus meter. Namun sehingga kita tidak ada tanda-tanda yang kawasan jalan ini akan ditimbus.Kerajaan perlu melakukan sesuatu untuk mengatasi masalah ini. Gambar di atas diambil pada hari ke 3 banjir tersebut. Hanya kenderaan pacuan empat roda yang boleh melalui jalan raya ini.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Featured