Jumaat, 21 Mei 2010

KANIBONGAN PERLU DINAIK TARAF SEBAGAI DAERAH KECIL


Sambutan Kaamatan peringkat Daerah Kecil Banggi yang diadakan di Dewan terbuka Pekan Kanibongan yang dirasmikan oleh ADUN N1 Banggi sendiri iaitu YB.Abdul Mijul Hj.Unaini, telah turut dihadiri oleh dua lagi Adun iaitu YB.Sarapin Magana ADUN N4 Matunggong selaku Setiausaha politik kepada Ketua Menteri dan juga ADUN N3 Pitas, Yang Berhormat Datuk Bolkiah Hj.Ismail, Pembantu Menteri Pelancongan,Kebudayaan dan Alam Sekitar Negeri Sabah.

Walaupun kedua-dua Yang Berhormat ini hanya sebagai VVIP pada perayaan itu dan tiada ruang kesempatan untuk berucap namun, adalah diharapkan Yang Berhormat Sarapin Magana dan Yang Berhormat Datuk Bolkiah Hj.Ismail dapat melihat sendiri mengenai keadaan Pekan Kanibongan yang masih lagi dahagakan pembangunan seperti ruang permis untuk berniaga,kemudahan-kemudahan lain seperti Dewan yang selesa , Mini Pusat Sukan, bekalan air dan lain-lain kemudahan pembangunan Luar Bandar. Dan boleh membantu YB.Abd.Mijul Hj.Unaini bagi menyatakan hasrat kepada Ketua Menteri melalui, mesyuarat-mesyuarat Kabenit Negeri.

Dalam ucapan perasmian oleh YB.Abdul Mijul Hj.Unaini, menjelas dan menekankan bahawa perpaduan adalah elemen penting yang harus diamalkan oleh setiap lapisan masyarakat. Satu perkara paling penting yang disentuh oleh YB ialah pemberian taraf DAERAH KECIL KEPADA KANIBONGAN. Selagi keadaan dan kedudukan Kanibongan sekarang ini tidak berubah adalah amat sukar untuk membuat pelan pembangunan di Kanibongan. YB.Abd.Mijul Hj.Unaini telah berjanji akan membawa dan mengajukan masalah ini ke Ketua Menteri Sabah.

Sebelum daripada itu, Pengerusi Pelaksana Perayaan iaitu Tuan. Makuji Maturon dan Penolong Pegawai Daerah Kecil Banggi, merangkap pengerusi Induk perayaan turut menyampaikan ucapan masing-masing.

Acara kemuncak perayaan ini ialah Pertandingan UNDUK NGADAU bagi memilih wakil ke pertandingan peringkat Negeri pada penghujung bulan ini di Hongkod Koisaan Penampang,Sabah.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Featured