Rabu, 3 Februari 2010

TANAMAN GETAH BERKELOMPOK SEMBILAN PULUH LIMA PERATUS BOLEH DIMILIKI.

Tanaman Getah Berkeolompok di Kanibongan dalam kawasa DUN Banggi kini, mempunyai harapan 95 peratus untuk dimiliki oleh para penduduk Kampung yang mana kawasan tanah mereka telah dimasukkan dalam penanaman ini, yang dikendalikan oleh Lembaga Industri Getah Sabah( LIGS ).

Harapan ini telah dinyatakan oleh ADUN N1.Banggi iaitu YB. Abdul Mijul Hj.Unaini semasa, merasmikan majlis Malam Seni Jiran Muda, peringkat Daerah Pitas Anjuran Kawasan Rukun tetangga Daerah Pitas yang diadakan di Dewan Baru Serbaguna di Kampung Bongkol,Pitas pada 30 Januari 2010.

Mendengar berita ini, penduduk Kanibongan merasa gembira dan berterima kasih kepada ADUN mereka yang tidak henti-henti menyuarakan masalah ini kepada kerajaan. Namun, masih ada perasaan ingin tahu kenapa jaminan dan harapan itu bukanya seratus peratus. Mereka bertanya lagi mana yang lima peratus itu.

Para pemimpin akar umbi di sekitar Kanibongan merayu kepada kerajaan supaya lot-lot tanaman getah yang dikatakan menangani kemiskinan itu, dapat dimiliki seratus peratus dan secara mutlak oleh semua penduduk yang rela tanah Adat mereka diusahakan oleh LIGS.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Featured