Sabtu, 26 Februari 2011

PENDUDUK 18 BUAH KAMPUNG TIDAK MENERIMA FORMULA PEMBAHAGIAN LOT TANAMAN GETAH ( PROJEK KHAS ) DI KANIBONGAN

Pengurusan atasan LIGS telah mencadang dan telah pun memberi penjelasan kepada para penduduk mengenai formula atau kaedah pembahagian lot-lot tanaman getah berkelompok di 18 buah Kampung sekitar Kanibongan. Menjelaskan cara pembahagian itu, Timbalan Pengarah LIGS iaitu Tuan Vincent Liew, setiap peserta hanya diberikan sebanyak 900 pokok getah sahaja.

Dengan jumlah itu, ini ternyata bahawa LIGS telah memanipulasikan rakyat yang terlibat dalam projek yang tidak direstui seratus peratus masyarakat Kanibongan.Ini kerana pada peringkat awal pengurusan penanaman getah berkelompok ini, setiapa peserta akan menerima atau mendapatkan semula tanah NCR mereka seluas 10 ekar.Ini projek membantu rakyat kah atau menipu rakyat? Ini persoalannya sekarang. Apapun yang akan berlaku orang kampung tetap dengan pendirian iaitu untuk mendapatkan semula tanah mereka seluas 10 ekar dan tidak langsung meneriam cadangan LIGS yang hanya memberikan 900 pokok atau kira-kira 5 ekar sahaja.Ada orang kampung berpendapat bahawa mereka tidak mauh tanaman getah itu, yang mereka kehendaki ialah tanah NCR mereka.

Para penduduk kampung yang terlibat juga mendesak supaya pembahagian lot tanaman itu haruslah diselesaikan sebelum PRU umum ke 13 akan datang.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Featured